Təharət
Təharət lüğətdə “təmizlik, təmizlənmək” mənalarında işlədilir. Fiqh termini olaraq bədən, paltar və ibadət ediləcək məkanın (natəmizlikdən) pak olmasına deyilir.
Möminin ibadət həyatında da başlıca yeri namaz tutur. Bədən, paltar və ibadət ediləcək məkan təmiz olmadıqca namaz səhih olmaz. Allah Rəsulu (s.ə.s) bir hədisdə, “Namazın açarı təmizlikdir” − buyurur.[1] Evə daxil olmaq üçün açara ehtiyac olduğu kimi, namaz qılmaq üçün də təmizlik vacidir.
Təmizlik əsasən iki yerə ayrılır: həqiqi və hökmü təmizik.
Həqiqi təmizlik bilinən pis, murdar və nəcis olan bir şeyi bədəndən, paltardan, ibadət olunan məkandan təmizləməkdir. Hökmü təmizlik isə, müəyyən ibadətlərin yerinə yetrilməsi üçün təmin edilməsi gərəkli olan təmizliyə deyilir. Hökmü təmizliyi olmayan şəxs murdar/pis (natəmiz) sayılmır. Hökmü təmizlik də öz növbəsində üç yerə ayrılır: dəstəmaz, qüsl, təyəmmüm.
Dəstəmaz
Su ilə üzü, qolları, ayaqları yumaq və başı məsh etməkdən ibarət olan xüsusi təmizliyə dəstəmaz deyirlir. Dəstəmaz kəlməsi fars dilində “dəst” əl və namaz kəlmələrindən meydana gələn, dilimizdə leksik dəyişikliyə məruz qalan mürəkkəb sözdür. Dəstəmaza bədəni kirlərdən təmizlədiyinə görə ərəb dilində “vüdu” (وضوء) deyilmişdir. Dəstəmaz xüsusi (müstəqil) ibadət deyil. Bəzi ibadətlərin yerinə yetirilməsinə kömək edən vasitəçi bir ibadətdir.
Dəstəmazın maddi-mənəvi bir çox faydaları var. Gün ərzində ən az beş dəfə dəstəmaz alan bir müsəlman, təmizliyi vərdiş halına gətirmiş olur ki, bu da, onu xəstəliyə səbəb olacaq hallardan qoruyur. Həmçinin bədənin əl, üz, ağız, burun, diş və ayaqlar kimi kirlənməyə və xaricdən mikroblara qarşı ən əlverişli olan əzaları gündə bir neçə dəfə yuyulmuş olur. Dəstəmaz almaqla sinir sistemi və qan dövranı tənzimlənir. Beləliklə Uca Allahın hüzuruna sükunətlə çıxmağa hazır olur.
Hz. Peyğəmbərin (s.ə.s) dəstəmaz almadan heç bir iş görmədiyi nəql edilir.[2] Dəstəmaz Qurani-Kərimdə namazdan əvvəl yerinə yetirilməsi lazım gələn bir şərt olaraq qeyd edilir: “Ey iman gətirənlər! Namaza durduğunuz zaman üzünüzü və dirsəklərlə birlikdə əllərinizi yuyun. (Yaş əlinizlə) başınızı məhs edin, ayaqlarınızı isə hər iki topuğa qədər yuyun…”[3] Bu ayə Mədinədə nazil olmuşşdur. Namazın hicrətdən il yarım əvvəl Məkkədə, Merac gecəsində fərz qılındığını nəzərə alsaq, dəstəmaz əvvəllər məndub olaraq tətbiq edilmişdir. Ancaq Mədinə dönəmində xüsusi olaraq da namaz üçün fərz buyurulmuşdur.
Yumaq və məsh etmək nə deməkdir?
Ayədə üç orqanın yuyulması, birinin də məsh edilməsi əmr edilir. Su ilə lazım olan yeri yumaq (ğasl), suyu toxundurmaq (və ya sulu əl ilə toxunmaq) isə məsh sayılır. Buna görə də, dəstəmaz alarkən yuyulması əmr edilən üzvlər yuyulmasa dəstəmaz səhih olmur. Məsələn, əslinə su olan qarla dəstəmaz alınsa və dəstəmaz alarkən yuyulması fərz olan üzvlərdən su damlamasa dəstəmaz sayılmır. Ancaq qar azca əriyərək su damlasa dəstəmaz səhih olar.
Hz. Peyğəmbər (s.ə.s) özü bir neçə dəfə dəstəmazın alınma şəklini göstərmiş və dəstəmazsız qılınacaq namazın Allah tərəfindən qəbul olunmayacağını bildirmişdir.[4] Ağıllı və həddi büluğ yaşına çatmış, sudan istifadə etmək iqtidarında olan hər bir müsəlman lazım olanda dəstəmaz almaqla məsuldur.
Allah Rəsulu (s.ə.s) dəstəmaz haqqında belə buyurmuşdur: “Kim əmr olunduğu kimi dəstəmaz alar və əmr olunduğu şəkildə namaz qılarsa, keçmiş günahları bağışlanar.”[5]
“Müsəlman vəya mömin bəndə dəstəmaz alar və üzünü yuyarsa gözləri ilə baxaraq etdiyi bütün günahlar dəstəmaz suyu ilə axıb gedər. Əl və qollarını yuyarkən onlarla tutaraq etdiyi günahlar dəstəmaz suyu ilə süzülüb gedər. Ayaqlarını yuduğu zaman onlara yeriyərək etdiyi günahlar dəstəmaz suyu ilə ayaqlardan axıb gedər. Nətiədə həmin adam günahlardan təmizlənmiş olar.” [6]
Dəstəmazın səhih olmasının şərtləri
Dəstəmaz alarkən istifadə edilən su maneəsiz olaraq dəstamaz üzvlərinə təmas etməlidir.
Dəstəmaz pozan hallar olmamalıdır. Sidik damcılarının və qanaxmanın dayanması, qadınlarda heyz və nifas halının tamamlanması lazımdır. Bədəndən xaric olan məzi və vədi kimi axıntıların kəsilməsi üçün bir az gözlənilməlidir. Axıntı tam kəsilmdən alınan dəstəmaz səhih olmaz, axıntının gəlməsi ilə pozular. Bunun üçün barmaqlarla kişi cinsiyyət orqanı sığanmalı, bir müddət yürüməli və ya hərəkət edilməlidir.
Dəstəmaz almadan bir müddət gözləməyə istibra deyilir.[7] Bu haqda Allah Rəsulu (s.ə.s) “Sidikdən qorunun. Çünkü qəbir əzabının əzabının çoxu ondandır.[8]” − buyurur.
Üzrlü şəxslər isə bundan istisnadırlar. Yaradan qan axması, sidiyi saxlaya bilməmək, ishaldan qaynaqlanan yellənmə kimi narahatlıqları olan şəxslər üzrlü hesab olunurlar. Ancaq qanayan yarası olduğu üçün üzrlü olan şəxslər də istibraya diqqət yetirmələlidirlər.
Dəstəmazın növləri
Dəstəmazlar hökm və dərəcələrinə görə üç qismə ayrılırlar: fərz, vacib və məndub.
Fərz olan dəstəmazlar
İki halda dəstəmaz fərz almaq fərzdir:
Vacib olan dəstəmazlar
Kəbəyi-müəzzəməni təvaf etmək üçün dəstəmaz almaq hənəfilərə görə vacibdir. Fəqihlərin əksəriyyəti isə bunu fərz qəbul edərlər. Bunun dəlili bu hədisdir: “Beytullahı təvaf etmək bir namaz kimidir. Aralarında bir fərq vardır ki, Allah təvafda danışmağı halal qılmışdır. Kim təvafda danışarsa ancaq xeyir söyləsin.”[13] Hənəfilər təvafı həqiqi bir namaz kimi qəbul etmirlər. Buna görə də onun səhhətini dəstəmaza bağlamırlar. Vacibin tərkindən ötrü qurban cəzası lazımdır.
Məndub olan dəstəmazlar
Həmişə dəstəmazlı olmaq, əzbərə Quran oxumaq, azan oxuyub qamət gətirmək, dini kitablara toxunmaq, dini elmləri öyrənib öyrətmək, cənazə yumaq və ya cənazənin ardınca getmək, yatmazdan əvvəl və yuxudan oyandıqda, namaz xaricində qəhqəhə ilə güldükdə dəstəmaz almaq məndubdur. Həmçinin qəzəbləndikdə dəstəmaz almaq da məndubdur. Allah Rəsulu (s.ə.s): “Qəzəb şeytandandır. Şeytanda da oddan yaradılmışdır. Odu, atəşi anacaq su söndürər. Buna görə də biriniz qəzəbləndikdə dəstəmaz alsın.” ˗ buyurmuşdur.[14] Məndub olaraq alınan dəstəmazla, lazım gəldiyində hər cür namaz qılınar və ya Qurani-Kərim oxuna bilər.[15]
Dəstəmazlı şəxsin heç namaz qılmadan yenidən dəstəmaz alması su israfı sayıldığından məkruhdur.[16]
Dəstəmazın fərzləri
Dəstəmazın dörd fərzi var. “Ey iman gətirənlər! Namaza durduğunuz zaman üzünüzü və dirsəklərlə birlikdə əllərinizi yuyun. (Yaş əlinizlə) başınızı başınızı məhs edin, ayaqlarınızı isə hər iki topuğa qədər yuyun…”[17] ayəsində sırayla bildirilmişdir. Bunlar da üzü yumaq, dirsəklərə qədər qolları yumaq, başa məsh etmək və topuqlara qədər ayaqları yumaqdan ibarətdir.[18] Bunları qısa olaraq izah edəcəyik:
Üzün bir dəfə yuyulması fərzdir. Üz, şaquli vəziyətdə, uzununa, saçın bitdiyi yerdən saqqal və ya çənə altına, eninə isə iki qulaq yumşağı arasında qalan yerdir. Saqqal, bığ və qaşların dibinə suyun təması şərtdir. Həmçinin saqqal yeri ilə qulaq məməsi arasında qalan ağ və tüksüz hissə də üzə daxildir.
Gözün içi yuyulmur, ancaq göz çuxurları yuyulmalıdır. Linza taxan şəxslərin dəstəmaz alarkən linzanı çıxarmalarına gərək yoxdur. Qüsldə də belədir.
Barmaq üclarından dirsəklərlə qədər qolları bir dəfə yumaq fərzdir.
Qolu kəsilmiş (amputasiya olmuş) bir şəxs sadəcə dirsəyini yuyur.
Barmaqlarda dar və altına su keçirməyən üzük varsa, üzük yerindən tərpədilərək altına suyun keçməsini təmin etmək lazımdır.
Dəstəmaz alarkən yuyulacaq yerlərdə quru yer qalmamalıdır. Dırnaqlar həddindən çox uzanıb altına su keçməzsə dəstəmaz səhih olmaz.
Lak, boya, pomada, dodaq boyası kimi suyun təmasına mane olan maddələr dəstəmaz almadan aradan qaldırılmalıdır.
Ustaların dırnaqları və dərisinə yapışan və təmizlənməsi çətin olan boya (silikon tərzi yapışqan maddələr təmizlənə bildiyi qədər təmizlənir, geri qalan qismi) dəstəmaza mane deyildir.
Dəstəmaz aldıqdan sonra dırnaqların kəsilməsi dəstəmazı pozmur.
Başın dörddən birini yaş əllə bir dəfə məsh etmək fərzdir. Buna görə də başın əmgək deyilən ön tərəfinin məsh edilməsi daha fəzilətlidir. Muğirə ibn Şubə (r.a) belə demişdir: “Peyğəmbər (s.ə.s) dəstəmaz aldı, başının ön tərəfini, sarığın üstünü və məstlərini məsh etdi.”[19] Dörtdə birdən az olmamaq şərti ilə başın arxa tərəfi də məsh edilə bilər. Məshdə əsas olan iki qulağın arasında qalan, yuxarı hissədir. Bu bölgədəki saçların üstünə məsh edilməsi kifayətdir.
Uzunsaçlı şəxslər saçın ucunu yox, diblərini məsh etməlidir. Yox məsh keçərli olmur. Çünki məshdə əsas olan başın məsh edilməsidir.
Qulaqların məsh edilməsi başı məsh yerinə keçməz.
Saçı tökülmüş şəxs saç olmasa da başını məsh etməlidir.
Başa geyilmiş təkkə, sarıq, papaq kimi baş geyimlərinə məsh etməklə dəstəmaz səhih olmaz. Qadınların baş örtüklərinin üzərindən məsh etmələri də səhih deyildir.
Maliki və hənbəli məzhəblərinə görə, başın hər tərəfini məsh etmək fərzdir.[20]
Əldəki islaqlıqla baş məsh edilə bilər. Abdullah ibn Zeyd (r.a.) “Rəsulullahın (s.ə.s) dəstəmaz aldığını, əlini yenidən su ilə isladaraq başını məsh elədiyini görümüşdür.”[21] Odur ki, qolları yuyandan sonra yenidən əlləri isladaraq başı məsh etmək lazımdır.
Ayaqları topuqlarla (yuvarlaq çıxıntı halındakı sümüklər) bərabər bir dəfə yumaq fərzdir. Hz. Peyğəmbər; “Vay odda yanan o topuqların halına!”[22]˗ buyuraraq, ayaqların topuqlarla birgə yuyulmasının lazım olduğuna diqqət çəkmişdir. Ancaq topuqlardan və ya daha yuxarı hissədən ayağı kəsilmiş (amputasiya olunmuş) kimsələr həmin üzvü yumazlar.
Bir kimsənin ayağında yarıq əmələ gələr, həmin yaraya dərman və ya (maz və s.) qoyarsa və dəstmaz aldıqda su keçməzsə; əgər yumaq yaraya zərər verərsə dəstəmaz səhihdir, zərər verməyəcəksə sabun və s. kimi bir şeylə təmizləndikdən sonra ayaq yuyulmalıdır.
Hənəfilərin xaricindəki əksər fəqehlər dəstəmaza sünnədən dəlillər gətirərək bunlardan başqa niyyət etmək, ardıcıllığa riayət, fasilə verməmək və ovmaq kimi fərzlər əlavə etmişlər.[23] Ayədə keçmədiyi halda hədislərdə vurğulanan həmin fərzlər hənəfi məzhəbinə görə sünnə sayılır.
Dəstəmaz ayəsindəki (Maidə, 5/6) “başınızı məsh edin” ifadəsindən sonra gələn “ayaqlarınızı da” ifadəsini Cəfəri məzhəbinin fəqehləri “ayaqlarınızı da məsh edin” mənasında qəbul etmişlər. Quranı-Kərimin səhih qiraətlərindən çıxan məna və Hz. Peyğəmbərin (s.ə.s) səhabəyə öyrətmək məqsədilə tətbiqatı yuma şəklindədir. Rəsulullah (s.ə.s) səhabənin yanında dəstəmaz alarkən ayaqlarını yumuşdur. Həmçinin ayaqları yumağın fəzilətindən bəhs edən hədislər də bir çox səhabə tərəfindən nəql edilmişdir.[24] Dörd məzhəbə və Zeydiyyə məzhəbinə görə dəstəmaz alarkən ayaqları yumaq fərzdir.
Dəstəmazın sünnələri
Dəstəmazın sünnələri aşağıdakılardır:
Niyyət üzü yumağa başladıqda edilir.
Hənbəli məzhəbində “Bismillah” demək fərzdir. Qəsdən tərk edilsə dəstəmaz pozulur. Unudularaq tərk edildikdə dəstəmaz pozulmur, anacaq savabı azalır.
Ağız və burunu təmizlərkən boğazı qarqara etmək, buruna da suyun nəfəs alırmış kimi çəkmək sünnədir. “Dəstəmaz əzalarını gözəl bir şəkildə yu, oruclu olmadıqda burnuna çoxlu su çək.”[36] Oruclu olduqda bu tərk edilir.
Misvakdan istifadə etmək orucu pozmur.
Şafei və hənbəlilərə görə dəstəmaz alınarkən ardıcıllığa riayət etmək fərzdir.[40]
Hz. Peyğəmbər (s.ə.s) səhabələrə dəstəmaz almağı öyrədərkən, dəstəmaz əzalarını bir dəfə yuyaraq dəstəmaz almış; “Bu Allahın, onunla namazı qəbul etdiyi dəstəmazdır.” söyləmiş, iki dəfə yuyaraq dəstəmaz almış; “Bu, Allahın onunla əcri/savabı ikiyə qatladığıdır.”˗ demiş, üç dəfə yuyaraq aldığı dəstəmazdan sonra da; “Bu, mənim və məndən əvvəlki peyğəmbərlərin dəstəmazıdır.”˗ buyurmuşdur.[42]
Əksər fəqihlərə görə başı bir dəfə məsh etmək kifayətdir. Çünki bir çox hədisdə Allah Rəsulunun (s.ə.s) digər əzalarını iki və ya üç dəfə yuduğu bildirilərkən, başa bir dəfə məsh etdiyi qeyd olunur.[43] Hz. Ənəsdən (r.a) nəql edilən “üç dəfə fəzilətlidir” sözünə əsaslanaraq şafeilərə görə isə başa üç dəfə məsh çəkmək sünnədir.[44]
Dəstəmazın ədəbləri
Allah Rəsulu (s.ə.s) bir gün Sad ibn Əbi Vaqqası (r.a) çox su tökərək dəstəmaz alarkən görür və ona:
– Bu israf deyilmi? ˗ deyə soruşur. Bunu eşidən Sad təəccüblənərək :
– Dəstəmazda israf olarmı ya Rasulullah? – dedikdə, bunu eşidən Peyğəmbərimiz (s.ə.s):
– Bəli, axan çayın kənarında belə dəstəmaz alsan, suyu lazım olandan çox istifadə etsən, israf sayılır…”[63]
Dəstəmaz alarkən su israf olmamasına diqqət etmək lazımdır.
Kəlmeyi-şəhadət və dua bu şəkildədir:
اَشْهَدُ اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ.
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِى مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِى مِنَ الْمُتَطهَّرِينَ. سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ
وَبِحَمْدِكَ اَشْهَدُ اَنْ لَا اِلٰهَ اِلَّا انْتَ اَسْتَغْفِرُكَ وَاَتُوبُ اِلَيْكَ.وَصَلَّى اللّٰهُ وَسَلَّمَ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ﺁل ِ مُحَمَّدٍ
“Əşhədu ən lə iləhə illəllah vəhdəhu lə şərikə ləh, və əşhədu ənnə Muhammədən abduhu və rasuluh. Allahümməc-alni minət-təvvabinə vəcalni minəl-mütətahhirin. Sübhanəkə, Allahümmə və bi həmdikə. Əşhədu ən lə iləhə illə əntə, əstəğfirukə və ətubu ileykə. Və səllallahu və səlləmə alə Muhammədin və alə əli Muhamməd.”
Mənası: “Allahdan başqa heç bir ilah olmadığına, Onun şərikinin olmadığına, tək ilah olduğuna şahidlik edirəm. Və yenə şahidlik edirəm ki, Məhəmməd Onun elçisi və Rəsuludur. Ey Allahım! Məni çox tövbə edənlərdən, çox təmizlənənlərdən et. Sən hər cür nöqsanlıqdan uzaqsan. Ey Allahım! Sənə həmd edərəm. Səndən başqa ilah olmadığına şahidlik edərəm. Səndən əfv diləyər və sənə tövbə edərəm.”
Dəstəmaz aldıqdan sonra Hz. Peyğəmbərə səlatu-salam gətirmək sünnədir. Kəlmeyi-şəhadət və dua isə məndub olub, bu hədisə əsaslandırılır: “Sizdən biriniz, dəstəmaz alar və dəstəmazını qüsursuz olaraq tamamlayar, sonra da: “Allahdan başqa bir ilah olmadığına, Onun şərikinin olmadığına, tək ilah olduğuna şahidlik edirəm və yenə şahidlik edirəm ki, Muhəmməd Onun bəndəsi və rəsuludur” deyərsə, şübhəsiz ona cənnətin səkkiz qapısı da açılar, hansından istəyərsə ondan girər.” Müslimin nəql etdiyi bu hədisə Tirmizi bu ifadələri əlavə edir: “Sən hər cür nöqsanlıqdan uzaqsan. Ey Allahım sənə həmd edər və səndən başqa heç bir ilah olmadığına şahidlik edərəm. Səndən məğfirət diləyər və sənə tövbə edərəm. Allahım! Sən məni çox tövbə edənlərdən və çox təmizlənənlərdən et.”[64]
Dəstəmazın sünnələrinə və ya ədəblərinə zidd olan şeylər ya təhrimən, ya da tənzihən məkruhdur.
Peyğəmbərimiz (s.ə.s) necə dəstəmaz alardı?
Hədislərə nəzər salanda Rəsulullahın (s.ə.s) aşağıdakı kimi dəstəmaz aldığının şahidi oluruq. Humran ibn Əban nəql edir: “Mən Osman ibn Affanın (r.a) dəstəamaz aldığını gördüm. Əvvəlcə əllərinə üç dəfa su töküb onları yudu, sonra ağzını su ilə yaxaladı və burnunu su ilə təmizlədi, sonra üç dəfə üzünü yudu, sonra sağ əlini dirsəyi ilə bərabər üç dəfə və sol əlini eyni şəkildə yudu, başını məsh edib öncə sağ, sonra sol ayağını yuduqdan sonra belə dedi: “Mən, Rəsulullahın eyniylə mənim aldığım kimi dəstəmaz aldığını gördüm və Onun buyurduğunu eşitdim: “Kim mənim dəstəmaz aldığım kimi dəstəmaz alar, könlündən heç bir şey keçirməyərək iki rükət namaz qılarsa, Allah onun keçmiş günahlarını əfv edər”[65]
Əbd Xeyr belə rəvayət edir: “Əli (r.a) bizim yanımıza gələndə sübh namazını qılmışdı. Dəstəmaz almaq üçün su istədi. Biz, “Namazı qıldığı halda suyu nə edir?” ˗ dedik. Onun məqsədi isə bizi öyrətmək imiş. İçərisində su tas gətirildi. Qabdan sağ əlinə su tökdü və əllərini üç dəfə yudu. Sonra ağzını və burnunu üç dəfə yaxaladı. Ağzına və burnuna suyu qabdan götürdüyü əli ilə çəkdi. Sonra üç dəfə üzünü, üç dəfə sağ əlini və üç dəfə sol əlini yudu. Sonra əlini qaba salaraq başına bir dəfə məsh etdi. Sonra üç dəfə sağ ayağını və üç dəfə də sol ayağını yudu. Axırda belə buyurdu: “Peyğəmbərimiz (s.ə.s) necə dəstəmaz aldığını öyrənmək kimi sevindirəcəksə, bu dəstəmaz onun üçün idi.”[66]
Dəstəmaz necə alınır?
Əllər (barmaq araları ovuşdurulmaqla) biləklərə qədər yuyulur.
Sağ əllə ağıza üç dəfə su alınır. Hər dəfə ağız yaxalanır.
Buruna sağ əllə üç dəfə su alınır. Hər dəfə su astaca buruna çəkilir. Sol əllə isə burun təmizlənir.
Əllər birləşdirilir və ovuclar su ilə doldurulur. Sonra alındakı saç bitən yerdən çənə altına və qulaqlara qədər olmaqla üz üç dəfə yuyulur.
Dirsəklərlə birlikdə əvvəl sağ qol, sonra sol qol üç dəfə yuyulur.
Sağ əl isladılır və başın dörddə bir hissəsi məsh edilir.
Hər iki əl isladılır, çeçələ barmaqlarla qulaqların içi, baş barmaqlarla da arxası bir dəfə məsh edilir.
Barmaqların arxası ilə boyun məsh edilir.
Sol əlin köməyi ilə topuq sümükləri də daxil olmaqla əvvəlcə sağ, sonra isə sol ayaq yuyulur. Ayaqlar yuyularkən barmaq araları da islanmalıdır.
Dəstəmazın məkruhları
Dəstəmazı pozan hallar
Aşağıdakı hallar dəstəmazı pozur:
Hənəfilərə görə bədəndən çıxan qanın dəstəmazı pozması aşağdakı hədislərə əsaslanır: “Hər axan qandan ötrü dəstəmaz almaq lazımdır.”[72], “Hər hansı bir şəxs namazda ikən qusar və ya burnundan qan gələrsə, namazdan çıxsın və gedib dəstəmaz alsın. Ondan sonra danışmadığı müddətcə gəlib namazını yarımçıq qaldığı yerdən qılmağa başlasın.”[73], “Qan çıxdıqdan sonra qurusa və ətrafa yayılmasa dəstəmaz almağa ehtiyac yoxdur.”[74]
Ağızdan çıxan axıcı haldakı qan, tüpürcəkdən çox və ya ona bərabərdirsə dəstəmazı pozur.
Hacamat etmək (qan aldırmaq) və zəli qoymaq da dəstəmazı pozur.
Şafei və malikilərə görə, sidik və nəcis çıxan yerlərin xaricində bədəndən çıxan qan və bunun kimi mayelər dəstəmazı pozmur. İstinad etdikləri dəlil, Hz. Ənəs ibn Malikin (r.a) nəql etdiyi bu hədisdir: “Rəsulullah (s.ə.s) qan aldırdı və dəstəmaz almadan namaz qıldı. Qan aldıdığı yerləri yumaqdan başqa bir şey eləmədi.”[75] Bundan əlavə Rəsulullah (s.ə.s) Zatur-riqa qəzvəsində ikən, bir adama ox batmış, qan axarkən rüku və səcdələrə gedərək namazını tamalamışdı. Bunu görən Rəsulullah (s.ə.s) ona heç nə deməmişdir.”[76]
Şafei və malikilərə görə isə qusmaqla dəstəmaz pozulmaz.[78]
Namaz qılarkən qiyamda, rüku və ya səcdədə yatan şəxsin dəstəmazı pozulmur.
Ayaq üstə yatan şəxsin dəstəmazı da pozulmur.
Kişi və qadının, arada heç bir vasitə olmadan və ya çox nazik paltardan məhrəm yerlərinin bir-birinə toxunması ilə hər ikisinin dəstəmazı pozulur. Bu halda məzinin çıxması da şərt deyil.
İmam Məhəmmədə görə isə, bu halda bir islaqlıq və ya məzi görülmədiyi müddətcə dəstəmaz pozulmur.
Qadına elə-belə toxunmağın dəstəmazı pozmadığı fikri bu dəlillərə əsaslanır:
Qurani-Kərimdə dəstəmaz və ya qüsl alması lazım gələn şəxslərdən bəhs edilərkən; “Və ya qadınlarla yaxınlıq etdiyiniz zaman… [82]”˗ buyurulur. Ayədəki toxunmaq/yaxınlıq (ləms-mülaməsə) İbn Abbasa (r.a) görə cinsi əlaqədə olmaq deməkdir. Bu məcazi mənadadır. Hənəfilər də bu mənanı əsas almışdır. Şafeilərə görə, kişinin evlənmələri qadağan olan şəxslərdən başqa, öz xanımı və ya bir başqa qadına aralarında hər hansı bir maneə olmadan toxunması hər ikisinin də dəstəmazını pozur. Ancaq qadının saçları, dişləri və ya dırnaqları bunun xaricindədir. Malikilər və hənbəlilər isə qadının bədəninə toxunmağı “ləzzət və şəhvət hiss etmək” şərti ilə məhdudlaşdırmışlar. Yəni onlara görə ləzzət və şəhvət olmadıqca dəstəmaz pozulmur.
Hənəfilər bu mövzuda aşağıdakı hədisləri əsas gətirirlər: Hz. Aişə (r.anha) belə demişdir: “Peyğəmbər (s.ə.s) xanımlarından birisini öpərdi və sonra da dəstəmaz almadan namaz qılardı.”[83], “Rəsulullah (s.ə.s) mən yatmış olduğum halda mənə doğru namaz qılardı. Vitr qılmaq istəyincə ayağıyla mənə toxunardı.”[84] Hz. Aişənin (r.anha) nəql etdiyi bu hədislərdən qadına normal toxunmaqla dəstəmazın pozulmadığını anlayırıq.
Hənəfilərdən başqa digər məzhəblərə görə, bu halda təkcə namaz pozulur.
11.Təyəmmümlü şəxsin su əldə etməsi. Bu axrıncı üç maddə haqqında ətraflı məlumat üçün fiqh kitablarındakı aidiyyatı yerlərə baxmaq olar.[86]
Hənəfilərin xaricindəki üç məzhəbə görə bir şəxsin öz cinsi orqanına toxunması dəstəmazı pozur.[87]
Dəstəmazı pozmayan hallar
Dəstəmaz alarakən yuyulması fərz olan üzvlərdən biri olmasa, yəni kəsilmişsə (amputasiya olmuşsa) həmin şəxs o üzvü yumaqdan məsul deyil. Ancaq tamamən kəsilməyib, bir miqdarı qalmışsa həmin hissə yuyulmalıdır. Əli kəsilmiş kimsə əlini yumaz, ancaq dirsəkdən aşağıda qalan hissə varsa həmin hissə yuyulmalıdır.
Ağlayanda, gözdən yaş axanda; bəlğəmi tüpürdükdə; yaranın qabığı qan çıxmadan düşəndə; tüpürcək və burun suyuna az miqdarda qan qarışanda; ağız dolusu olmayan qusma; dişlənilən alma və heyva kimi bərk meyvə və ya istifadə edilən misvak və diş fırçası üzərindəki axıcılığı olmayan qan gördükdə; milçək, bit kimi həşəratlar qan əmdikdə dəstəmaz pozulmur.
Namazda səssiz gülmək, təbəssüm etmək;
Namazda ikən mürgüləmək;
Dırnaq kəsmək və təraş olmaq dəstəmazı pozmur.
Namazda ikən qiyam, oturuş və səcdədə yuxulamaq dəstəmazı pozmur.
Övrət yerinə və cinsiyyət orqanına şəhvətsiz, əl ilə toxunmaq dəstəmazı pozmur.
Dəstəmaz orqanlarından birini yuyub-yumadığında tərəddüd edən şəxs həmin üzvü təkrar yumalı və ya sulu əli ilə məsh etməlidir. Ancaq bu şübhə vəsvəsədən qaynaqlanır və bu hal onda tez-tez baş verirsə, qənaəti hansı yöndə çox olarsa ona görə hərəkət etməlidir.
Dəstəmazı olduğunu bildiyi halda şübhəyə düşən şəxs dəstəmazlı sayılır. Fiqh qaydası belədir: “Şəkk ilə yəqin zail olmaz, (ortdan qalxmaz)”. Dəstəmazın pozulub-pozulmadığıyla əlaqəli tərəddüd edildikdə ən gözəli təkrar dəstəmaz almaqdır. Xüsusilə imamlıq edən şəxslər digər məzhəblərin fərz və dəstəmaz pozan hallar haqqındakı görüşlərinə diqqət etməlidir.
Dəstəmaz alarkən yuyulacaq yerlərdə quru yer qalmamalıdır. Ustaların dırnaq araları, dərisi üzərinə yapışan və təmizlənməsi asan olmayan boya, silikon tərzi yapışqan maddələr təmizlənə bildiyi qədər təmizlənir, geri qalanı dəstəmaza mane deyil. Lakin gözəl görünmək üçün istifadə olunan lak, boya, pomada, dodaq boyası kimi suyun təmasına mane olan hallar dəstəmaz almadan aradan qaldırılmalıdır.
Dırnaqların və bədənin kirli olması xoş qarşılanmsa da dəstəmaz mane deyildir.
Dəstəmaz alınacaq suyun miqdarı
Cabir ibn Abdullah (r.a) və Hz. Aişə (r.anha) rəvayət edir: “Allah Rəsulu (s.ə.s) bir saa (3328 qram) su ilə qüsl və bir müd (832 qram) su ilə də dəstəmaz alardı.” Ummu Umarətə (r.anha) isə belə rəvayət edir: “Peyğəmbərimiz (s.ə.s) içərisində bir müdün üçdə biri qədər su olan qabdan dəstəmaz aldı.”[88]
Ümmü Ümarə binti Kabdan (r.anha) rəvayətə görə, Rəsulullah (s.ə.s) dəstəmaz almaq istədi. Ona bir müdün üçdə ikisi qədər su gətirdilər. Rəsulullahın (s.ə.s) hər iki qolunu dirsəklərlə bərabər ovuşduraraq yuduğunu, qulaqlarının içini məsh elədiyini yaxşı xatırlayıram. Lakin qulaqlarının xaricini məsh elədiyini dəqiq bilmirəm.[89]
Eyni qabdan bir neçə nəfər dəstəmaz ala bilərmi?
Ənəs (r.a) nəql edir ki, “bir dəfə ikindi namazının vaxtının çıxmağına az qalmış Rəsulullahı (s.ə.s) gördüm. İnsanlar su axtarır lakin tapa bilmirdilər. Rəsulullahın (s.ə.s) yanına içində bir az su olan qab gətirdilər. Əlini qabın içinə salaraq insanlara həmin qabdan dəstəmaz almağı əmr elədi. Barmaqlarından su gəldiyinu gördüm. Ordakıların hamısı dəstəmaz alana qədər su gəlməyə davam elədi.” [90]
Üzrlü şəxsin dəstəmazı
Qanama, sidik axması və qusma kəsilmirsə, həddindən artıq ishal, tez-tez yelin çıxması, kimi dəstəmazı pozan hallara “üzr (mazərət)”, belə olan şəxslərə də “üzrlü (mazur-mazurə)” deyilir.
İslam dini ibadətlər üçün müəyyən vaxtlar qoymuşdur. Hər birinin öz vaxtında yerinə yetirilməsi həm bir vəzifə, həm də bir haqdır. İslam dini, insana gücünün üstündə bir yük yükləməz. Çətinliklə qarşılaşılan hər bir vaxtda asanlıq prinsipi tətbiq edilir. Buna görə də üzrlü şəxslər üçün xüsusi hökmlər gətirərək, onların da ibadətlərini vaxtlı-vaxtında yerinə yetirmələri üçün fürsət verilmişdir.
Dəstəmazı pozan hər hansı bir halın üzr ola bilməsi üçün zaman şərti vardır. Belə ki, üzr namaz vaxtının başından etibarən dəstəmaz alıb namaz qılacaq qədər kəsilməmək şərtiylə, tam bir namz vaxtı davam edərsə və daha sonra da hər namaz vaxtında ən azı bir dəfə təkrarlanarsa, bu şəxs üzrlü sayılır. Ancaq belə bir üzr, tam bir namaz vaxtı içində bir dəfə belə olsa baş verməzsə artıq kəsilmiş və bu halın sahibindən də üzrlülük qalxmış olur.
Məsələn, bir şəxsin burnu, bir gün günorta namazı vaxtının əvvəlindən sonuna qədər yəni ikindi namazının vaxtı girənə qədər, dəstəmaz alıb namaz qılacaq bir müddət kəsilmədən aramla qanamağa davam edərsə və bundan sonra da hər namaz vaxtında bir dəfə qanayarsa, o şəxs üzrlü sayılır.
Üzrlü bir şəxs hər fərz namaz vaxtı üçün dəstəmaz alar, bu üzr halının dəstəmazı pozmadığını qəbul edərək, həmin dəstəmazla, onu pozan başqa hal meydana gəlmədikcə, istədiyi qədər fərz, vacib, sünnə, nafilə, qəza, cümə və bayram namazı qıla bilər. Kəbəni təvaf edə bilər, müshəfi tuta, Quran oxuya bilər. Namaz vaxtının çıxmasıyla üzrlü şəxsin dəstəmazı pozulmuş olar. Dəlili isə bu hədisdir: “Üzr qanı görən qadın (müstəhaza) hər bir namaz vaxtı üçün dəstəmaz almalıdır.”[91] Digər üzr sahibləri də buna qiyas edilmişdir. Üzrün xaricində, dəstəmazı pozan başqa bir hal meydana gəldikdə dəstəmaz pozular.
Bir üzrlü səhər namazı vaxtında dəstəmaz alsa, bu dəstəmaz səhər namazının vaxtının çıxmasına qədər davam edər. Bu dəstəmaz vaxtın çıxmasıyla, başqa bir ifadə ilə günəşin doğulmasıyla sona çatmış olar. Artıq bu dəstəmazla başqa bir namaz qıla bilməz. Ancaq üzrü müvəqqəti olaraq kəsiləndə dəstəmaz alar və hələ üzr halı başlamadan və dəstəmazı pozan başqa bir hal da meydana gəlmədən namaz vaxtı çıxmış olarsa, bu vəziyyətdə, namaz vaxtının çıxmasıyla bu dəstəmaz pozulmaz.
Ancaq bu üzrlü şəxs, günəşin doğulmasından sonra aldığı dəstəmazla, günorta namazının vaxtı çıxana qədər, dəstəmazı pozan başqa bir hal gəlmədiyi müddətcə, istədiyi qədər namaz qıla bilər. Çünki bu təqdirdə günorta namazının vaxtının girməsi üzrlü üçün dəstəmaz pozan hal sayılmır. Eyni şəkildə bayram namazının vaxtının çıxması ilə də üzrlünün dəstəmazı pozulmur. Çünki bu vaxt fərz namazın vaxtı deyildir.
Əbu Hənifəyə görə, üzrlünün dəstəmazı vaxtın çıxmasıyla pozulur.
İmam Şafeiyə görə üzrlü hər namaz üçün ayrıca dəstəmaz almalıdır. Üzrlünün dəstəmazı qıldığı namaz qurtaran kimi pozulur.
Bir üzr sahibi, üzrü kəsilmiş olduğu halda, dəstəmazı pozan başqa bir haldan ötrü dəstəmaz alar və daha sonra əvvəlcədən düçar olduğu üzrü təkrar ortaya çıxarsa, dəstəmazı pozulur və təkrar dəstəmaz almalıdır. Çünki əvvəlki dəstəmazı bu üzr halından ötrü almamışdı. Ancaq üzrü kəsildiyi halda, namaz vaxtının içində üzründən və ya dəstəmazı pozan başqa bir haldan ötrü dəstəmaz alar və o vaxt içində üzrü ortaya çıxarsa, bu dəstəmazı pozulmur. Çünki bu dəstəmaz həm üzr, həm də o dəstəmazı pozan başqa hal üçün alınmışdır.
Üzrlü bir şəxs oturaraq namazını ima ilə qılar və ya üzrünün bədəndəki meydana gəldiyi yerə sarğı sarımaq kimi müxtəlif üsullarla üzrün ortaya çıxmasına mane olarsa, artıq üzrlü sayılmaz.
Üzrlü bir şəxsin paltarına üzr yerindən çıxıb bulaşan qan, irin və axıcı mayelər üzr davam etdiyi müddətcə namaza mane olmaz.
Normal vəziyyətdə qatı haldakı nəcasət bir dirhəmdən, maye halındakı isə, ovuc içindən az olarsa, namaza mane deyildir. Ancaq çox olarsa namaza mane olur. Üzr davam elədiyi müddətcə nəcasət çox olsa da namaza mane olmur. Lakin axıntı kəsildikdə kirlənən yeri yumaq lazımdır.[92]
Nəticə etibarilə, İslam dini asanlıq dinidir. Üzr sahibləri haqqında hər cür asanlıq göstərmişdir. Sarğı və məstlər üstünə məsh etmək və su tapmayan üçün təyəmmümün alınması bunlara daxildir.
Dəstəmaz üzərinə dəstəmaz almaq
Rəsulullah (s.ə.s) bir hədisinə əsasən hər namaz üçün dəstəmaz almaq məndub sayılır. “Ümmətimə əziyyət olmasaydı onlara hər namaz üçün ayrıca dəstəmaz almağı və hər dəstəmazdan sonra da misvakı əmr edərdim”.[93]
Fərz və ya nafilə namaz qılan şəxsin yenidən dəstəmaz almağı məndub sayılmışdır. Şəriətə görə edilməsi istənilən bir iş görməyən şəxsin yenidən dəstəmaz almağı israf sayılır.[94] İbn Macə, Hakim, Əhməd və Beyhəqinin Səvbandan nəql etdikləri hədisə əsasən həmişə dəstəmazlı olmaq məndubdur.
Səhər namazının sünnəsini qılıb uzanmaq dəstəmazı pozurmu?
Hz. Aişə (r.anha) nəql edir ki, “Rəsulullah (s.ə.s) gecə on bir rükət namaz qılardı. Səhər dan yeri söküləndən sonra da iki rükət namaz qılar, sonra müəzzin səhər əzanını oxuyana qədər sağ böyrü üstə uzanardı.”[95] İmam Nəvəvi bunun sünnə olduğunu bildirmişdir.
Səhər namazının sünnəsi və fərzi arasında yatmağın dəstəmazı pozduğu haqqında fiqh kitablarında bir məlumat yoxdur. İnsan böyrü üstə uzanaraq tam yuxuya (yaddaşı hər şeyi xatırlayırsa) getməyibsə dəstəmazı pozulmur. Əks təqdirdə pozulur. Dəlili bu hədisdir: “Göz oturacağın bağıdır. Buna görə də yatan şəxs dəstəmaz alsın.”[96], “Göz oturacaq yerinin bağıdır. Gözlər yuxuya gedəndə bu bağ açılar.”[97]
Quran öz rəhbərliyini 23 ildə kamil mənada ortaya qoydu və cahalət toplumundan, səhrada yolunun itirənlərin öz yolunu tapdığı, ulduzlara bənzəyən bir səhəbə toplumu ortaya çıxardı. Rəhməti sonsuz Rəbbimizin insanlığa olan mərhəməti bir tək Quranla qurtarmamışdı. Onu həm bəyan edib, açıqlayan, həm də həyatı ilə təfsir edib təbliğ edən, aləmlərə rəhmət olaraq göndərdiyi bir Rəhbər daha seçmişdir. O rəhbər, Həzrət Muhəmməd (s.ə.s) idi.
Dəstəmaz və qüsl almağa başlayarkən niyyət etmək və Bismillah deməyin hökmü sünnədir. Niyyət etmədən və Bismillah demədən alınan qüsl və dəstəmaz səhih olar. Unudularsa sünnət savabından məhrum qalmış olarıq.
Ey iman gətirənlər! Çox zənnə-gümana qapılmaqdan çəkinin. Şübhəsiz ki, zənnin bəzisi günahdır. (Bir-birinizin eybini, sirrini) arayıb-axtarmayın, bir-birinizin qeybətini qırmayın! Sizdən biriniz ölmüş qardaşının ətini yeməyə razı olarmı? Bu sizdə ikrah hissi oyadar (qeybət də belədir). Allahdan qorxun. Həqiqətən, Allah tövbələri qəbul edəndir, rəhmlidir.
İslam alimləri Rəsulullahdan (s.a.s.) nəql olunan bütün sünnələrə əməl etmək haqqında fərqli fikirlər irəli sürmüşlər. İlk əsrlərdən bəri alimlər hansı sünnələrə tabe olmaq lazım gəldiyini təsnif etməyə çalışmışlar.
İman və ibadətlə əlaqəli məsələlərdə doğru yolu tapmaq Quran və Sünnəyə bağlı qalmaqla mümkündür. Dini mövzularda peyğəmbər yolunu izləməyən bir insan bir çox şeydə xəta edə bilər. Peyğəmbər yolu da məhz Uca Allahın Rəsuluna (s.a.s.) bildirdiyi vəhy və Onun (s.a.s.) həmin vəhyi təmsil şəklidir.