Həcc ibadətinin iki yönü var: fərdi və ictimai. Fərdi yönü xüsusilə mühümdür. Çünki həcc ibadəti əslində hər kəs üçün bir ibadət, bir qulluqdur. Necə ki bir nəfər bayram kimi xüsusi günlərdə bir vəzirin, bir padşahın təbrikinə gedəndə ondan iltifat görür, eləcə də bir hacı sadə insanlardan olsa da, məqamlar keçmiş və ən yüksək mərtəbəyə ucalmış bir Allah dostu kimi Aləmlərin Rəbbinə yönəlir, külli ibadətlə şərəflənir. Təbii ki, həcc açarları ilə açılan külli Rububiyyət mərtəbələri, həcc durbini ilə gözünə görünən ilahi əzəmətin üfüqləri və şüarı ilə qəlb və xəyalında getdikcə genişlənən ibadət halqaları, böyüklük mərtəbələri və təcəlli üfüqünün oyatdığı hərarət, heyrət və dəhşət “Allahu Əkbər, Allahu Əkbər!” sədaları ilə təskinlik tapa bilər.
Həccin ikinci yönü müsəlmanların ictimai, siyasi və iqtisadi həyatı ilə bağlıdır. Bu mövzuda bir neçə xüsusa toxunaq:
“Yadına sal ki, Rəbbin o zaman İbrahimə Kəbənin yerini bildirib belə buyurmuşdu: “Mənə heç bir şeyi şərik qoşma, evimi təvaf edənlər, namaza duranlar, rüku edən və səcdəyə qapananlar üçün təmizlə! İnsanları həccə çağır ki, onlar sənin yanına (istər) piyada və (istərsə də) hər uzaq yoldan gələn yorğun-arğın dəvələr üstündə gəlsinlər. Belə ki, öz mənfəətlərinin şahidi olsunlar və məlum günlərdə Allahın onlara ruzi verdiyi heyvanlardan qurban kəsərkən Allahın adını çəksinlər. Onlardan özünüz də yeyin, biçarə yoxsula da yedirdin. Sonra həcc əməllərini (dırnaq kəsmək, saç qırxmaq, yaxud qısaltmaq və s.) yerinə yetirsinlər, nəzirlərini yerinə yetirsinlər və qədim evi (Kəbəni) təvaf etsinlər”. (“Həcc” surəsi, 22/26-29).
Əsrlər sonra Peyğəmbərimiz (sallallahu əleyhi vəsəlləm) “Vida Həcci”ndə ayənin bildirdiyi həcci insanlara çatdırır…
Bu dəvətlər yetişib oyanan toxumlar, fidanlar kimi insanların qəlbində cücərib boy atır və bu ilahi buyuruqların şirin sədası ilə möminlər də o səslər gələn tərəfə yönəlir və Allahın həcc əmrlərinə tabe olurlar…
Bu duyğular bizim ictimai tərəfimizlə əlaqədardır və onlar sanki zəvvarların sayı qədər imanımızın qüvvətlənməsinə səbəb olur.
Məhz bunun əhəmiyyətini dərk edən insanlar öz davalarını beş-on nəfərə inandıran kimi nümayiş etməyə cəhd göstərirlər. Bununla öz ideyalarında möhkəmlənmək, qüvvətlənmək istəyirlər. Batil inanc və ideyalar uğrunda belə ittifaqlar qurulursa, haqq davasında, dünya və axirət səadəti uğrunda insanların birlik və bərabərlik içində hərəkət etməsinin nə qədər vacib olduğunu bir daha düşünməliyik.
Diqqət etsək, görərik ki, insanın heç bir tərəfini nəzərdən qaçırmayan İslamiyyət beş vaxt namazını da birlikdə (camaatla) qılmağı təkidlə tövsiyə edir. Hətta həftədə bir dəfə Müsəlmanların bir yerə toplaşmasını təmin edən cümə namazını ayrıca fərz kimi əmr edir. İldə iki dəfə qılınan bayram namazları da müsəlmanları bir yerə toplayır. Həcdə isə bu birlik və bərabərlik kulminasiya nöqtəsinə çatır.
“… Həqiqətən, möminlər qardaşdırlar. Buna görə də (aralarında bir mübahisə düşsə,) iki qardaşınızın arasını düzəldin və Allahdan qorxun ki, sizə mərhəmət edilsin” (“Hucurat” surəsi, 49/9-10).
Həcc İslam qardaşlığını əyani surətdə nümayiş etdirir. Bəli, hər bir müsəlman həcc ibadətində dünyanın hər yerindən gələn bütün müsəlmanların qardaşı olduğunu öz gözləri ilə görmüş olur. (Amerikalı siyasi xadim və qara dərililərin hüquqlarının müdafiəçisi X. Malcolmun həcdə gördüyü mənzərələr onu əvvəlki yanlış düşüncələrindən uzaqlaşdırmışdır).
Bu ayənin işarə etdiyi “tanıma və yardımlaşma düsturu”nu belə izah edə bilərik: belə ki, ordu briqadalara, briqadalar alaylara, alaylar taborlara, bölüklərə, nəhayət, tağım və manqalara bölünür. Burada məqsəd odur ki, hər kəsin vəzifəsi bilsin və tanınsın. Və həmçinin o ordunun hər bir əsgəri yardımlaşma düsturu ilə həqiqi vəzifəsini yerinə yetirsin və cəmiyyəti düşmənin hücumundan qorusun. Yoxsa məqsəd bölüklərin bir-biri ilə rəqabət aparması, bir-biri ilə düşmənçilik etməsi, bir-birinə zidd hərəkət etməsi deyildir. Bütün müsəlmanların ictimai həyatı qövm və tayfalara ayrılmış böyük bir ordunu xatırladır. Lakin minlərlə müştərək cəhətləri vardır. Deməli, ordunun bu cür bölüklərə ayrılması kimi, möminlərin də xalq və tayfalara ayrılması biri-birini tanıması və yardımlaşması üçündür. Məhz həcc ibadəti müsəlmanların bir-birini tanıması və qaynayıb qarışmasında böyük rol oynayır.
Müxtəlif cəmiyyətlərin yaşayış və anlayışda yol verdiyi səhvləri, bəzən zərərli olan ənənəvi adətləri, ailə qaydaları, ictimai fədakarlıq anlayışında qüsurları və s. kimi problemlər həcc zamanı müxtəlif İslam diyarlarından gələn təmsilçilər arasında qurulan dostluq münasibətilə öz həllini tapacaq. Batil düşüncə ilə həccə gələrək həqiqi İslam prinsiplərini öyrənib qəbul edən X. Malkolmun macərası hələ xatirələrdən silinməmişdir.
[1] Həcc paltarı
Həcc Məkkə şəhərindəki Kəbəni və ətrafındakı müqəddəs sayılan xüsusi yerləri, müəyyən vaxtda, əvvəlcədən həcc niyyəti ilə ehrama girərək üsuluna görə, yəni vəqfə və təvaf edərək ziyarət etməkdən ibarət, şərtlərindən biri sayılan mal və bədənlə yerinə yetirilən ibadətdir.
Namaz dinin, oruc ruhun, zəkat da cəmiyyətin dirəyidir. Yəni namazsız dinin, orucsuz ruhun, zəkatsız cəmiyyətin var olması çox çətindir.
Qurandan faydalanmaq üçün nələrə diqqət etmək lazımdır?
Oruclu insanın orqanizmi qida fəaliyyətinin azalması nəticəsində qeyri-iradi olaraq bir çox lüzumsuz yorğunluqdan xilas olur.
Məqalə Allahın varlığının kainat, iradə, hüdus, intizam, elm, sənət, hikmət, məqsəd, şəfqət, mərhəmət və ruzi, yardımlaşma, təmizlik, simalar, ilahi sövq, çoxçeşidlilik (tənəvvüat) dəlilləri haqdadır.